Gör ett personligt träningsschema

Ibland kan det kännas svårt eller nästan omöjligt att få in träning i vardagspusslet. Man har lätt för att kategorisera träningen till saker som man vill göra, men att det inte är ett måste och att mycket annat går före. Man har ju så mycket annat man måste göra förutom att jobba, hemmet sköter inte sig själv – men inte träningen heller. Ska vi må bra och orka vara på topp så ofta som möjligt så måste vi faktiskt se till att ta oss ut på en springtur eller liknande åtminstone någon gång i veckan. Man får försöka klämma in lite lättare träning på raster på jobbet också för att hålla igång mer kontinuerligt. Annars finns det risk för att träningen bara blir någon slags semesteraktivitet.

Någonting som kan hjälpa är att göra ett personligt träningsschema, både för när och vad du ska träna. Här kan du även skriva in saker som promenader eller om du kanske ska börja cykla till jobbet. Man får försöka utnyttja tiden man har, och då kan det ju vara smart att t.ex. byta ut bilresan till arbetsplatsen mot en cykeltur eller kanske till och med en springtur. Andra exempel på sådana tillfällen är när man ska ut och gå en promenad med barnet i vagn eller gå en runda med hunden, då kan man istället passa på att jogga.

Lite träning är bättre än ingen träning, så med denna metod kommer du åtminstone kunna hålla igång även under stressiga perioder. Det kommer kännas väldigt bra när du känner att du hinner med mer av vad du tänkt göra i vardagen!